16 de maig 2010

El matrimoni, comunitat de vida i amor


Aquest llibre m’ha sorprès molt agradablement, potser perquè en general tot allò que l’Església diu avui en relació al matrimoni, la sexualitat i la vida familiar em posa nerviosa. És un prejudici, ja ho sé. Per això justament aquest llibre em sembla interessant: fa un recorregut per les diverses concepcions cristianes sobre el matrimoni i la família al llarg de la història, des del segle I fins avui. És un molt bon i útil resum, que a més té en compte la distinció entre teologia, cultura, antropologia, legislació civil… És un llibre que a més fila prim a l’hora d’esmentar els punts avui més conflictius. L’autor es mostra molt respectuós, encara que en discrepi, amb les visions crítiques respecte a la doctrina catòlica, cosa que s’agraeix. I no s’està de citar autors que avui no són ben vistos per la jerarquia, com el mateix Pagola, sense dir-ne immediatament pestes, que sembla que és el que es porta. De la seva exposició, ell en treu unes conclusions que no són les meves, però em sembla un recorregut molt honest en un tema complex. Això sí, quan llegeixes la visió que els Pares de l’Església tenen de la dona, et cau l’ànima als peus. Sort que eren tan savis, diuen! Us el recomano. Mercè Solé
El matrimoni, comunitat de vida i amor. Manuel Claret. Facultat de Teologia de Catalunya (Col·lectània Sant Pacià 93) - Centre de Pastoral Litúrgica, Barcelona, 2009.