14 de des. 2007

La responsabilitat pública com a servei a les persones



Fa quatre anys escrivia en aquestes mateixes planes unes reflexions a l’entorn del meu recentment estrenat compromís polític com a regidor, i en deia “del compromís social al compromís polític”. Han passat quatre anys, quatre intensos anys en què he viscut intensament la política municipal de Sant Boi i les peculiaritats que envolten tant l’administració pública com els mateixos partits polítics. Tot un món!I després d’aquests quatre anys em trobo fent d’alcalde. Quin canvi! Sembla un pas petit, només un petit canvi de responsabilitat, però realment trobar-te liderant un projecte polític des d’un ajuntament, tenir la darrera responsabilitat, esdevenir el cap visible de tota l’actuació municipal, és un gran pas que necessita anar-se paint de mica en mica. Portem només uns mesos, però encara em sobta quan algú m’anomena “Sr. Alcalde”. Sona fort això i em fa respecte, el respecte del compromís amb un poble que t’ha donat la seva confiança i que espera que responguis a les expectatives creades.No sabeu quantes vegades he pensat en aquell diàleg de Plató que diu: “Entra en política quan siguis gran, quan tinguis experiència i saviesa, la vida resolta, els fills criats, quan hagis demostrat habilitat en algun ofici, i no hi vagis mai sol, ves-hi cuirassat amb un grup d’amics”. Quanta saviesa que traspuen els clàssics oi? Doncs aquest pensament el tinc molt i molt present. Aquest ja és una mica el camí que jo he triat per entrar en política i ara, assumint l’alcaldia, se’m fa molt més present i em demana, em demano a mi mateix saber aportar tota aquesta experiència i saviesa adquirida al llarg d’aquests anys, i transformar-la en una acció política oberta, propera, compromesa i eficaç. La política local és un compromís compartit. M’agrada el nou concepte de governança, és a dir, govern en xarxa, polítics i societat civil, cadascú des del seu lloc. Aquests anys m’han servit també per acostar-me a les diferents realitats de Sant Boi, per conèixer-les i per estimar-les. Acostar-te als grans reptes, però també ser proper a les coses del dia a dia, a les petites coses que fan avançar un poble i on descobreixes la veritable riquesa de la gent. Això és el que m’ha ajudat a créixer, l’escolta activa. No és el mateix deixar parlar que escoltar, oi? Quin repte més impressionant! I des que l’Agrupació del PSC em va proposar anar de cap de llista, fins al dia de les eleccions, quin procés més apassionant! Totes les reflexions personals i valoracions amb amics, l’aprovació de l’Assemblea, el pes de la pre-campanya i de la campanya, veure’t “penjat” dels fanals i sobretot ser conscient del grau de responsabilitat que estàs disposat a assumir.I tot aquest llarg camí m’ha portat a ser alcalde del meu poble. I alcalde, per què? Per ser el primer servidor de les persones de Sant Boi, per liderar aquest nou impuls que Sant Boi necessita i afrontar els nous temps que vivim amb la certesa de que som capaços de seguir transformant la nostra societat, de fer-la més humana, propera, solidària, justa... i no només amb bones paraules, sinó amb els petits avenços de cada dia. Jo sóc escolta, i una de les nostres fites és treballar per “deixar el món una mica millor de com l’hem trobat”, només una mica, però... us adoneu quina transformació tant gran representa la suma de tantes i tantes miques?I assumeixo aquest gran repte en uns moments difícils per a la política. Massa contradiccions, massa distància amb els ciutadans i ciutadanes, massa decisions allunyades del sentit comú han fet de la política una mena de pou negre que genera desconfiança i temor. Ens cal prestigiar de bell nou la política, perquè és l’art de governar amb seny i l’oportunitat de fer-ho de forma propera a aquells que ens han donat la seva confiança. Ens cal cercar complicitats i tenir clares les tres “C” que haurien de presidir les nostres actuacions: compromís, credibilitat i confiança.Quin gran repte per aquests propers quatre anys! Veri-tablement és un estímul personal que em porta a treballar per fer-me mereixedor d’aquest honor que el poble m’ha donat. No sé si hi ha honor més gran que fer d’alcalde del teu poble i tenir l’oportunitat de fer un pas més, juntament amb tots els homes i dones amb qui caminem plegats, colze a colze, cap a la “difícil i merescuda llibertat” com diu l’Espriu. A ser capaç de crear les condicions que ens facin sentir part d’un mateix poble, membres de la mateixa comunitat , siguin quins siguin els orígens de cadascú. Estic convençut que la il.lusió per fer-ho em donarà forces per afrontar les dificultats.

Jaume Bosch i Pugès és alcalde de Sant Boi de Llobregat