20 de març 2010

Contrapublicidad. Consume Hasta Morir.


Col·lectiu: “ConsumeHastaMorir”. Rodrigo Fernández Miranda, María González Reyes, Isidro Jiménez Gómez y Pedro Ramiro Pérez. Ecologistas en acción. Madrid, 2009
Vaig descobrir aquesta publicació casualment llegint la secció de Llibres de la revista “Catalunya” (nº111), que és l’òrgan d’expressió de la Confederació General del Treball (CGT) de Catalunya.
En la recomanació, entre altres consideracions, hi deia textualment: “Es tracta d’una reflexió sobre la societat de consum en la qual vivim, utilitzant un dels propis instruments, la publicitat, per a mostrar fins a quin punt es pot morir consumint....”
Això de “morir consumint” em va cridar l’atenció, i com que en la mateixa nota deia que et podies descarregar el llibre de 58 pàgines en format pdf a l’adreça: www.letra.org/spip/IMG/pdf/LIBRO_CONTRAPUB_CHM.pdf
No vaig poder evitar donar-li un cop d’ull.
El llibre està força bé, realment té 113 pàgines en format A5 però es llegeix sol. La introducció sols té 11 pàgines i fa una “viatge” per la història de la publicitat, des dels seus inicis fins a les darreres tendències, el text és amè i ben fonamentat. La resta de pàgines són imatges de suposats anuncis amb un text que convida a la reflexió. Algunes imatges són molt enginyoses i francament divertides, i alguns dels comentaris són molt encertats. En definitiva, un material ideal per reflexionar sobre el tema del consumisme sense por d’avorrir-se. L’únic que em sap greu és que una publicació així estigui tan “amagada” i no la trobis en els aparadors de les llibreries. Espero que us agradi tant com m’ha agradat a mi. Benjamí Mercader