Em pensava que les cues eren pròpies de societats del benestar febles. Que eren una conseqüència de l’escassesa, del racionament, de les carreteres massa estretes, d’una despesa insuficient en serveis socials, i també d’un funcionariat inepte. Que fer cua era un càstig, una manera més de perdre la dignitat. Una forma de pidolar, abandonat a la sort dels pobres. Però no! Es veu que l’augment de la riquesa per càpita no evita les cues. Al contrari: la gent fem cua per anar a un concert de Lluís Llach o per anar a veure una pel·lícula al cine. Fem cua als aeroports independentment de si som executius que anem a treballar o som turistes. Fem cua per pagar a la sortida del supermercat. Fem cua a les andanes esperant un tren que s’ha avariat, com de costum, però fem cua també a la ronda de dalt o als peatges de les autopistes al tornar de la segona residencia. També fem cua a peu de telèfon, quan demanem un servei o una informació esperant, sovint amb desesperació, que finalment ens atengui un contestador o una operadora. Fem cua per una intervenció quirúrgica o una simple visita mèdica en el sistema sanitari públic, i també per entrar a les rebaixes, per comprar la playstation 3, que és molt cara, i també per comprar una barra de pa un diumenge al migdia, que està a l’abast de tothom. Bé, no de tothom. Només dels que tinguin la paciència necessària.
Les cues ens recorden que les coses no valen només el que s’estigui disposat a pagar per elles sinó també el temps que s’estigui disposat a invertir per aconseguir-les. No són signe de decadència sinó d’opulència. El mercat ha trobat un indicador que s’estira i s’arronsa, per a desesperació del client, que permet mesurar el punt òptim entre l’oferta i la demanda. No es tracta doncs de preu sinó de temps i de paciència. Com que el temps és un recurs cada vegada més escàs la longitud de la cua esdevindrà un paràmetre definitiu per inclinar les preferències dels soferts consumidors.
Les ofertes tendeixen a diferenciar-se poc i el preu deixa de ser l’únic factor d’equilibri. Hi ha altres valors que influeixen en la demanda que són de tipus ètic, mediambiental, ideològics... i també el temps. Està a les mans dels ciutadans la capacitat de modificar el comportament del mercat.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada