12 de nov. 2009

De Cotlliure a Portbou pel Coll dels Belitres

Un viatget per fer un sol dia o, si voleu, més. Aquesta proposta de viatge no és cap gran novetat, òbviament. Però és d’aquells recorreguts senzills que hom pot tenir al sarró per un dia lliure que convidi a sortir a escampar la boira.S’agafa l’autopista de la Jonquera i, arribats a França, se surt pel Voló, en direcció Portvendres. Ja dins de l’autovia, se surt per la primera sortida que indica Cotlliure, i això permet un recorregut per la carretera de la “Corniche”, que ofereix unes esplèndides vistes sobre el mar, amb l’església de Cotlliure al fons. A mig camí, abans d’arribar al poble, serà bo de desviar-se pel camí de l’ermita de la Consolació, un espai pacífic, amb un curiós hotel amb pinta monàstica i zona per fer-hi costellades. Si hi ha més humor, també es pot pujar fins a la torre de la Madeloc. I després, cap a Cotlliure, on potser tindrem problemes per aparcar, perquè allò sempre bull de gent. En tot cas, recórrer aquells carrers, estar-se vora el mar, mirar l’esplèndida llum mediterrània, és un plaer impagable. Seguidament, s’agafa la carretera de Portvendres, Banyuls, Cervera... i es contempla el mar, les vinyes, els pobles endreçats i agradables... Val la pena puntejar el recorregut amb alguna aturadeta.I després, a enfilar el Coll dels Belitres, en un paratge obert a tots els vents. Allà, des d’aquest any, ens podem aturar a visitar el memorial del pas dels republicans que per allà van anar cap a l’exili: una instal·lació molt ben feta, que, tot sigui dit, fa patir una mica perquè, si no es cuida, aviat es farà malbé.I després, la baixada cap a Portbou, amb la nova vista, igualment esplèndida, de la Costa Brava. Per cert, que Portbou podria estar més endreçat. I de Portbou, es pot triar: seguir la Costa Brava, visitar Cadaqués, tornar a la vida urbana que es pot trobar a l’amable ciutat de Figueres... Josep Lligadas