
He de confessar que algunes produccions agosarades m’han agradat, com aquella vegada que van presentar tot el Lohengrin com una història d’un curs de primària en una escola. Però la majoria de vegades em sento tractada com si jo fos incapaç d’entendre allò que tinc al davant. Perquè a sobre tots aquests invents vénen acompanyats de la necessitat de “traduir” els clàssics a l’actualitat, com si els espectadors no fóssim capaços d’entendre les coses també amb profunditat, també amb actualitat, també des de dins. Ja ho sé, que es tracta de trobar un equilibri, i que noves versions poden aportar riquesa, però de vegades el que aporten és frivolitat.
I és que jo, que no tinc gaires recursos per veure gaires Parsifals arreu del món, quan vaig a escoltar aquesta obra, hi vaig a veure Wagner, no el productor “X”. En valoro especialment la música, i em sap greu que quan es programa una representació amb uns intèrprets de primeríssima qualitat com ha estat el cas a Barcelona, m’amarguin la representació a base de provocar un trencament entre allò que veig i allò que escolto.
I és que jo, que no tinc gaires recursos per veure gaires Parsifals arreu del món, quan vaig a escoltar aquesta obra, hi vaig a veure Wagner, no el productor “X”. En valoro especialment la música, i em sap greu que quan es programa una representació amb uns intèrprets de primeríssima qualitat com ha estat el cas a Barcelona, m’amarguin la representació a base de provocar un trencament entre allò que veig i allò que escolto.
Bé. Deu ser un problema menor en el món. Amb els anys em dec fer cada cop més conservadora... Hauré de fer com una bona amiga, que confessa que de vegades tanca els ulls i es limita a escoltar la música... Però no em puc estar de pensar en el conte aquell del vestit nou de l’emperador. Mercè Solé
Publicat al febrer del 2005
Publicat al febrer del 2005
2 comentaris:
Recordo quan van estrenar de nou el Liceu després de l'incendi, van fer una òpera on van assistir totes les altes autoritats, Aznar, Pujol amb les esposes y moltes més personalitats fins i tot el Rei em sembla.. Després l'opera s'acabava amb el "suicidi" d'un dels principals personatges. En sortint del Teatre Liceu bona part de les cares del públic és veien desencaixades i preguntant al Pujol els periodistes sobre la qualitat de l'Obra, en Pujol amb cara de decebut contesta que l'obra havia acabat molt malament amb un "suicidi" i no era un final gaire agradable. Vertaderament van triar per estrenar el Liceu una representaciò que ja els hi regalo. Jo no hi vaig mai, parlo pel que vaig veure en la tele.
Hola, Silveri,
Com ha provat l'estiu? A mi de les òperes m'agrada sobretot la música, i no em fa nosa l'element de cartó-pedra i de carrincloneria que hi ha a moltes d'elles. És que penso que sovint es busquen tres peus al gat...
Suposo que l'òpera de què parles deu ser Turandot. Per cert, que la Núria Espert li va canviar el final.
Mercè Solé
Publica un comentari a l'entrada